1+10=10

Panos Mitsópoulos

10 jaar in Nederland = 10 Nederlandse kunstenaars, 10 dagen in Itea

klas

1 + 10 = 10 was de titel van de tentoonstelling van elf kunstenaars die eind september plaatsvond in Itea, in samenwerking met de gemeente Itea. Het ging om een groep van tien Nederlanders en een Griek, die langs verschillende artistieke wegen hun werk presenteerden in deze kleine haven aan de Korintische Golf.

Panos Mitsópoulos, de Griek in het gezelschap, is geboren en opgegroeid in Itea. Hij studeerde en werkt in Nederland. Naar aanleiding van het feit dat hij nu tien jaar in Amsterdam verblijft, kreeg hij het idee om tien Nederlandse kunstenaars te presenteren in zijn geboortestad. Hier, in een oude olijvenverwerkingsfabriek die nu dienst doet als expositieruimte, exposeerden de kunstenaars het werk dat ze meegebracht hadden uit Nederland. Maar ook schiepen ze, tijdens hun verblijf van tien dagen, elk een nieuw werk dat in de afsluitende expositie werd gepresenteerd op 28 september.

Itea

Itea is een stadje met ongeveer 4800 inwoners dat in de grote culturele schaduw van Delfi ligt. De Unesco heeft het hele gebied rond de beroemde navel van de aarde tot beschermd landschap verklaard, waardoor echter wel de economische ontwikkeling van de regio enigszins wordt ingeperkt. Itea leeft van kleinschalig toerisme, van de olijfgaarden en van de exploitatie van bauxiet die, hoewel het de voornaamste economische factor in de provincie is, ook negatieve gevolgen heeft voor het milieu in de streek. Deze culturele, economische en ecologische  omstandigheden werden door de kunstenaars als uitgangspunt genomen.

De deelname van het publiek was voor de groep van groot belang in het creatieve proces, daarom zou de expositie ook als open atelier fungeren waaraan de bezoekers konden meedoen en waar ze geïnformeerd zouden worden over wat er gaande was. De bedoeling van deze opzet was de bezoekers, c.q. deelnemers, met een frisse blik naar moderne kunst te laten kijken.

Elke dag vond er in de ochtenduren een rondleiding plaats voor scholen onder begeleiding van de kunstdocenten. Het was voor het eerst dat deze leerlingen getuige waren van zo’n activiteit en dat had een heel positief effect.

Lees verder in Lychnari 5, 2008, pag. 6-8.