Het hart veroverd

Inge Manousakis-van Bommel

knuijt

Klaterende waterpartijen, groene terrassen en de odós Panepistimíou die, gesierd door bomen, als een slagader door de stad loopt en het stadshart voedt, verbindt, verfrist, van cultuur voorziet. Kortom, opnieuw laat kloppen. Zo ziet, als het aan Martin Knuijt en zijn collega´s van OKRA Landschapsarchitecten BV ligt, het centrum van Athene er over een paar jaar uit.

Op 27 februari werd, in bijzijn van de Griekse premier Samarás en burgemeester Kaminis, in het cultureel centrum van de Onassis Stichting bekend gemaakt dat OKRA, in samenwerking met Mixst stedenbouw en Wageningen Universiteit, de prestigieuze wedstrijd ‘rethink Athens – toward a new city had gewonnen. ‘Er waren 71 inzendingen, uit heel Europa, en wij hadden volgens de jury het beste ontwerp’, vertelt Martin Knuijt trots. ‘En dat terwijl we meestal niet eens meedoen aan open competities, maar we vonden de opdracht en de stad Athene heel fascinerend’. Hij is net terug uit de Griekse hoofdstad en heeft daar een ‘hectische tijd’ achter de rug, maar die hectiek is niet te vergelijken met wat hem nu te wachten staat, vertelt hij vrolijk. Terug in Nederland zal hij, met steun van Mixst Urbanisme, de Griekse architecten van Studio 75 en Werner Sobek Green Technologies, razendsnel aan de slag moeten met de uitwerking van het definitieve ontwerp.

Weinig breekwerk

Lovende woorden over jullie opzet van Andonis Papadimitríou, de voorzitter van de Onassis Foundation, op de avond van de bekendmaking van de winnaar. Jullie plan ´one step beyond´ was, volgens Papadimitriou, ‘esthetisch compleet, goedkoop, eenvoudig te realiseren, makkelijk in onderhoud, in harmonie met de stad en zijn natuurlijke omgeving’. Bovendien waren alle politieke parijen unaniem in hun keuze, iets wat volgens Papadimitríou ‘veelbetekenend’ is. In welk opzicht wijken jullie ideeën af van de rest van de inzendingen? ‘Tja,wij proberen altijd om de ‘genius loci’, de geest van de stad, te ontdekken en daar iets mee te doen. Het leven in een Mediterrane stad speelt zich voornamelijk buiten af, dus wij wilden vooral iets doen met die openbare, lege, ruimten waar iedereen elkaar ontmoet, maar die nu grotendeels onbenut blijven, in verval zijn of gedomineerd worden door auto’s. In de ontwerpen van andere bureaus kwam dat ook naar voren maar minder prominent, daar werd veel vaker ingrijpend ‘verbouwd’. Wij proberen zo veel mogelijk voort te borduren op het authentieke karakter, en hebben ons meer gericht op het verbeteren van het totale woon- en leefklimaat in de binnenstad. Dat heeft, denk ik, de doorslag gegeven’.

Lees verder in Lychnari 2013/2 pp. 8 e.v.